Gezond

Goed voornemen 2017: MEER DAGLICHT!

goed-voornemen

Nieuw jaar, nieuwe voornemens, nieuwe kansen! Persoonlijk doe ik niet aan goede voornemens. Niet omdat ik ze niet waar kan maken, maar gewoon omdat ik denk aardig bezig te zijn wat betreft gezondheid, werk en mijn dagelijkse bezigheden.

Ik heb de reclames om af te vallen, het belang van stoppen met alcohol en roken, stressvermindering en meer bewegen al weer voorbij zien komen. Uiteraard hele belangrijke zaken om je bewust van de gevolgen ervan te zijn.

Jammer dat vaak wordt vergeten dat daglicht zo’n belangrijk onderdeel van onze gezondheid is. Iedere dag minimaal een half uur naar buiten doet al zo veel met ons lijf en brein. Zelfs op een bewolkte dag is het daglicht vele malen sterker dan bijvoorbeeld binnen op kantoor waar kunstlicht brandt.

Naast het feit dat je in beweging bent, zorgt daglicht voor allerlei interne biologische processen. Onder invloed van daglicht worden diverse hormonen aangemaakt zoals cortisol (stresshormoon) dat o.a. je energieniveau, alertheid en uithoudingsvermogen verhoogt. Ook wordt het hormoon seratonine (gelukshormoon) aangemaakt dat invloed heeft op je geheugen, stemming, depressie, emotie en seksuele activiteit.

In je hersenen (pijnappelklier) wordt seratonine in de avond omgezet in melatonine (nachthormoon). Als je overdag voldoende daglicht heb gekregen en dus voldoende seratonine hebt aangemaakt, maak je in de avond en nacht voldoende melatonine aan waardoor je nachtrust ook sterk verbetert. Een goede nachtrust zorgt weer voor een goede balans en herstel van ons lichaam! Soms kan het leven zo simpel zijn..

Een heel gezond en daglichtrijk 2017!

 

 

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply