Monthly Archives

maart 2019

Gezond

Lang leve het slapen!

goede nachtrust

Vrijdag 15 maart 2019 is de Internationale Dag van de Slaap. En daar mag je best eens bij stilstaan! Het belang van slaap wordt nog te vaak onderschat. Terwijl jij niets doet, werken jouw hersenen des te harder. Chronisch slaapgebrek of slaaptekort wordt in relatie gebracht met o.a. Alzheimer, kanker, Diabetes II, overgewicht en geestelijke problemen. Met deze kennis zou je er toch direct voor zorgen om aan die 7-8 uur slaap per nacht te komen?! Diverse neurowetenschappers en chronobiologen kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk je nachtrust is.

Voldoende slaap maakt je vitaal en gezond! Slaap houdt bijvoorbeeld je bloedsuikerspiegel in balans (verlaging kans op diabetes II), zorgt ervoor dat je immuunsysteem goed werkt (minder vatbaar voor ziektes), zorgt voor aanmaak van de zgn. natuurlijke killercellen (cellen die kankercellen aanvallen), zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit, dat je geheugen wordt bijgewerkt en nog vele andere zaken.

Hoe je beter kunt slapen? Voldoende daglicht zorgt voor voldoende aanmaak van het nachthormoon melatonine. Melatonine zorgt er o.a. voor dat je kunt inslapen en goed kunt doorslapen en is één van de belangrijkste anti-oxidanten in ons lichaam.

Ga overdag zo vaak mogelijk naar buiten of maak gebruik van lichttherapie. Probeer overdag voldoende te bewegen. Zorg voor een koele, donkere slaapkamer, ontspanning voor het slapen en verminder stress, alcohol en cafeïne zo veel mogelijk.

 

Slaap lekker!

Gezond

Goede voorlichting gebruik biodynamische verlichting essentieel!

bioritmen

De moderne mens zit te vaak binnen. Dat houdt in dat we te weinig worden blootgesteld aan voldoende daglicht wat grote invloed heeft op ons slaap/waakritme, hormonale en metabole processen. De lichtmarkt speelt hier handig op in. Biodynamische lichtsystemen (zgn. Human Centric Lighting) bootsen het verloop van het daglicht na met variatie in kleurtemperatuur (van koelwit tot warmwit van 2700K – 6500K) en lichtintensiteit. Van zonsopkomst tot zonsondergang, elk moment van de dag kan worden nagebootst. De koele lichttonen activeren en stimuleren, terwijl warme kleuren oproepen tot rust en ontspanning. De mate waarin licht hierop invloed heeft, is afhankelijk van de verlichtingssterkte, tijdsduur van verlichting, timing van de blootstelling en de spectrale verdeling. In tegenstelling tot licht voor de visus hebben we het hier dus over beïnvloeden van o.a. hormonale en metabole processen.

Met de komst van kunstlicht hebben we eigenlijk al een chronische stressfactor voor onszelf gecreëerd. We hebben licht wanneer we willen, hoe vaak we willen en hoe lang we willen. Licht stimuleert o.a. het hormoon cortisol (stresshormoon) en onderdrukt het hormoon melatonine (nachthormoon dat er voor zorgt dat we inslapen en kunnen doorslapen). Naast hormonen en neurotransmitters die een dag/nachtritme hebben, geldt dat bijvoorbeeld ook voor metabole processen en je lichaamstemperatuur.

Wat mij steeds meer verontrust is dat lichtspecialisten met een veelal technische achtergrond zich nu opwerpen als specialist in de zgn. Human Centric Lighting. Zonder enige of weinig kennis van bioritmen. Een daglichtcyclus voor kantoortijden wordt van internet geplukt en ingeprogrammeerd. Dat tot daaraantoe. Kwalijker wordt het wanneer dit bij bedrijven gebeurt waar 24/7 wordt gewerkt (ploegendiensten). Het op verkeerde momenten toepassen van biologisch activerend licht kan grote gevolgen hebben voor gezondheid en welzijn van medewerkers.

Een goede begeleiding in dit traject met kennisoverdracht aan medewerkers en het ontwikkelen van lichtscenario’s afgestemd op shifts of kantoortijden zorgt ervoor dat we optimaal kunnen profiteren van Human Centric Lighting.

 

Meer informatie over werken in en met biodynamische verlichting vind je op www.fluxplus.com