Gezond

Lager BMI door ochtendlicht!

What-Should-Be-Ideal-BMI

Het nieuwe jaar vol goede voornemens staat weer voor de deur. Stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten.. Het zijn steeds terugkerende onderwerpen in januari. Maar goed: een paar kilo minder of op gewicht blijven willen de meesten wel. Een gezonde en goedkope tip: OCHTENDLICHT! Uit onderzoek blijkt dat mensen die in de ochtend aan daglicht worden blootgesteld een lager BMI hebben dan mensen die dat pas later op de dag krijgen. Ochtendlicht heeft voor zo’n 20% invloed op je lichaamsgewicht. Onafhankelijk van hoeveel je sport, eet, slaapt, je leeftijd en welk seizoen het is. Die hebben we vast binnen!

Dat ochtendlicht is belangrijk om onze biologische klok (dag- & nachtritme) te synchroniseren. Tussen 7 uur ’s-ochtends en het middaguur zo’n 20 à 30 minuten naar buiten is al voldoende om invloed op je BMI (Body Mass Index) te hebben. Te weinig daglicht verstoort je biologische klok. Je biologische klok regelt dat allerlei processen op diverse momenten van de dag en nacht goed op elkaar zijn afgestemd, zoals lichaamstemperatuur, bloeddruk en stofwisseling. Wanneer je metabolisme door een verstoord dag- & nachtritme verandert, kan dit dus tot gewichtstoename leiden.

Maar goed: we wonen hier op het Noordelijk halfrond met 4 seizoenen, regelmatig regen of te weinig tijd omdat je naar je werk moet. Bij mij komt dan de vraag op of kunstlicht met een hoge lichtintensiteit in het blauw spectrum hiervoor als alternatief gebruikt kan worden.

 

Gelezen op https://doi.org/10.1371/journal.pone.0092251

Timing and Intensity of Light Correlate with Body Weight in Adults

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply