Gezond

Fitter de wintermaanden door!

fit de wintermaanden door

Aankomend weekend verzetten we voor de zoveelste keer de klok weer een uur achteruit. In de ochtend nog even een uur eerder licht, maar in de avond al weer vroeg donker. Ieder najaar is dat weer wennen: de donkere wintermaanden zijn nu echt aangebroken!

Toch is het belangrijk dat we in de wintermaanden zo vroeg mogelijk kunnen worden blootgesteld aan ochtendlicht. Alle voorstanders van de permanente zomertijd ten spijt. Ochtendlicht zorgt ervoor dat het nachthormoon melatonine wordt onderdrukt en dat cortisol extra wordt gestimuleerd om fit aan de dag te beginnen. Bij een permanente zomertijd zou het in december rond 09.30 uur licht worden! Toch ontkomen we er niet aan om een aantal maanden per jaar in het donker naar ons werk te gaan. Half slaperig stappen we in de auto of op de fiets. Het kost duidelijk meer moeite om wakker te worden als de zon nog niet is opgekomen.

Wanneer ik fit op een afspraak wil verschijnen, gebruik ik in de ochtend een lichtbril. Voordat ik de auto instap heb ik al die extra energyboost gehad. Wel zo handig in het verkeer. Overdag probeer ik een moment te vinden om naar buiten te gaan. En wanneer dat niet lukt, heb ik in ieder geval mijn lichtbril nog om de ‘afterlunch’dip te onderdrukken!

Naast de lichtbril zijn er nog meer oplossingen zoals daglichtlampen of verlichting die de daglichtcyclus nabootst. Deze kun je bijvoorbeeld op je thuiswerkplek gebruiken. Met een beetje geluk werk je al op een kantoor met zgn integratieve verlichting.

 

Bekijk onderstaand filmpje waarom de wintertijd zo belangrijk is.

https://www.youtube.com/watch?v=SLWVgHeyVOA

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply